Blogger templates

2013-11-28

Хүмүүн ямар үйлтэй төрдөг вэ?


Хүмүүн ямар үйлтэй төрдөг вэ?

Хөрстөд мэндлэх хүмүүн бүр үйлтэй байдаг.
Эхээс мэндлэхдээ нэгэн сүнсийг тээж
Энэ замбативд даалгавартай ирдэг
Зорилгогүй ирээд зоргоороо буцах нь үгүй.

Хорвоод мэндлэх үрсээс
Өмнөх насны үрээ гүйцээгүй бол
Түүнээ гүйцээхээр төрөх нэгэн байхад
Оноогдсон үүргээ хийх цаг нь болоод
Заяагдсан үрсүүд бас бий

Хайр ба Дурын тухай

Эх нутгаа хайрлах хүмүүний хайр
Эжий Аав эцэг өвгөдөө хайрлах хүүгийн хайр
Эхнэр, нөхөр биенээ хайрлах ханийн хайр
Энхрий үрсээ хайрлах эцэг эхийн нандин хайр
Энэ бүгд эгэлгүй нандин Ариун Хайрууд


Хайр ба Дурын тухай

Хайр бүхэн ариун байдаг гэнэ ээ. Хайранд хар цагаан, сайхан муухай, буруу зөв, үнэтэй үнэгүй, том жижиг гэж байдаггүй гэнэ. Хайр бол хайр л байдаг, Хамгаас нандин ариун байдаг гэнэм.

Харин дурлал бол Хайр биш ажээ. Учир нь Дурлал бүр Хайр шиг ариун биш гэнээ. Дур бүхэн хайр шиг зөв биш гэнэ бас. Хар дур, буруу дур, урт дур гэж байдаг бөгөөд хажуугаар нь бас зөв дур яахав байдаг л гэнэ. Гэхдээ Хайр шиг хэзээд ариун байдаггүй гэнэ энэ Дур. 

2013-11-21

Сэв, Аз, Эрдэм


Сэв

Биеийн сэв, Бодлын сэв гэж бий.

Бодол бурууд хөтлөгдвөөс бодлын сэв үүснэ
Бодлын сэв угжирваас биеийн сэв болох болой
Биеийн сэвээ гээхгүй удваас
Бодол буцаад сэвтэнэ

Энэ 2 сэв нэг нь нөгөөгөө нөхцөлдүүлж байна.

Бодлын сэв хэмээх нь

Бурууд дурлаж Урууд татагдан
Бусдад атаархаж бурууг бодох аваас
Биеэ эс захирч билэг оюунаа гээх аваас
Дураа татаж дуршлаа захирч эс чадваас
Хар мууг сэтгэж Хардах сэтгэлээ эс дарваас
Бодлын сэв үүсэх болой.
Бодлын сэв нь бас хүний эрчмийг барах буюу.

Биеийн сэв нь

Хүний махан биеийг бүрхэж байдаг
Хүрдэн эрдэнийг гэмтээх ажгуу
Эрч хэм алдагдаж
Илч хэм барагдаж
Махан бодийн гэрлэн хүрээ гэмтсэнийг
Биеийн сэв хэмээж болмой.

Сэвээ гээх аргууд болвоос:

Бодлын сэвийг гээхдээ

Бодох бодлоо цэгнэж
Буруу зөвийг дэнсэлж
Үнэн учгийг нь тунгааж
Үр тусыг нь бодно
Бурууг давраахгүй
Зөвийг дарахгүй
Оюун бодлоо тэнцүүлж
Огших сэтгэлээ захирч сурваас
Оюун бодолд сэв тогтох нь үгүй
Түүнийг хялбар гээж болох буюу.

Биеийн сэвийг гээхдээ
Энэ биеийн эрчмийг тэтгэж
Эл бодь биеэ хөдөлгөж
Эрчлэн эргэлдүүлж
Дэвхцэн бүжиж
Их хэмээр шахах буюу.

Агаар цэврийг шилж
Хээр хангайд гарч
Биеэ сэгсэрч
Хөрсөндөө хөрвөөвөөс
Багахан сэвийг торохгүй гээж болно.

Сэвийг 9 учгаар тайлж, тайлбарлаж 9 учгаар засаж залруулж болохыг тунгаатугай.
Өөрсдөө бодоход болно.


Аз

Зүгээр суугаад хүлээх нэгнийг Аз олохгүй
Зүтгэл гаргаж хичээх нэгнийг Аз өөрөө олно
Эзэн хичээвээс Заяа хичээнэ гэдэгтэй ижил бус уу.


Эрдэм

Эрдэм хэмээхийг
Үгийн учгаар тунгааваас
Эр Дэм болох буюу

Эр гэдэг нь Эрэх, Хайх гэсэн үг бол
Дэм гэдэг нь дэмнэнэ туслана гэсэн үг
Дэмч хэмээн сударт өгүүлдэг билээ

Эрсэн, Хайсан зүйлээ
Эргээд түмэндээ түгээхийг
Олсон мэдсэн бүхнээ
Олз болгон хүртэхийг

Хураасан цуглуулсан бүхэн
Хур болон шингэхийг
Суралцсан мэдсэн бүхэн
Сурц болон үлдэхийг

Ойлгосон мэдсэн бүхэн
Оюунд хадагдан үлдэхийг
Ур болгон гаргаж
Дүй болгон эвлүүлж
Чадвар болгон төлөвшүүлж
Хэрэглэж, үрийг үзэхийг хэлнэ.

Ур дүй болгон шингээж
Урлахуй болгон хөгжүүлж
Өөртээ эзэмшүүлж
Өрөөлд түгээхийг хэлнэ.

Эрсэн зүйлээ
Дэм болгон хэрэглэж чадваас
Эр Дэм болох бус уу

Эр Дэм хэмээхийг 9 учгаар тайлж тайлбарлаж болно.








ЦӨМГҮЙ ИРЭЭДҮЙН ТӨЛӨӨ ХАМТДАА


ЦӨМГҮЙ ИРЭЭДҮЙН ТӨЛӨӨ ХАМТДАА

Манай хуудсыг уншиж, харж байгаа бүх Монголчуудынхаа амар мэндийг айлтгаж байна. Бидний эх орон Монголд Уран олборлох, Цөмийн хаягдал булшлахын эсрэг дуу хоолойгоо нэгтэж  "ЦӨМИЙН ХАЯГДАЛ, ЭСЭРГҮҮЦЭЖ БАЙНА" уриа бүхий "шар тууз"-ыг өөрийн зургандаа наан бидэнд илгээсэн бүх хүмүүст талархлаа.

2013-11-17

Угны тухай


Угны тухай

Уг гэж юу вэ? Товчоор хэлэхэд Бөө болох ёстой хүнийг угтай хүн гээд ойлгочихвол амар. Уг нь нарийн ярьвал угтай уггүй гэж ярьдаг нь утгын хувьд буруу гэж би боддог. "Уг" гэж ярьвал хүн бүр л угтай, удамтай, ааваас үүсэж ээжээс мэндэлсэн нь тодорхой. Хуруу шилнээс төрөөгүй л бол. Аав ээж нь бас аавтай ээжтэй тэд нь бас аавтай ээжтэй гээд л яваад байвал хүн бүр өөрийн гэсэн удам судартай, эцэг өвгөдтэй билээ.
Дээшээ буц